سرما درمانی یا کرایوتراپی چیست؟

سرمادرمانی (Cryotherapy)، گرایشی است که به یک رشته اعمال در جهت بهبود کیفیت و رفع خستگی بدن ورزشکاران در این سطح اطلاق می شود و زیر مجموعه های بسیار دارد. همان طور که روی پای کبود شده یخ گذاشته می شود، سرما نقشی موثر در درمان بافت آسیب دیده دارد. 

وقتی بازیکن مصدوم می شود، پزشکان درصدد آسیب شناسی بر می آیند اما پیش از آن یخ  (Ice Therapy) و یا اسپری (magic spray) به کار گرفته می شود و در هر دو مورد هدف تسکین درد است. سری به سرمادرمانی در فوتبال امروزی خواهیم زد و راهکار جدیدی که به کار گرفته می شود. در تعریف، سرمادرمانی به روشی درمانی گفته می‌شود که در آن بخشی از بدن بیمار یا کل بدن او در معرض سرما و کاهش دما قرار می‌گیرد. اصطلاح کرایوتراپی مابین سال‌های ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ میلادی، از دو واژه یونانی (κρυο) بمعنای سرما و (θεραπεια) بمعنای درمانی گرفته شد. هدف از کرایوتراپی کاهش سوخت و ساز سلولی، افزایش بقای سلولی، کاهش التهاب، کاهش درد و اسپاسم و انقباض عروق است. این موضوع به گذشته ای دور باز می گردد.  از موارد کاربرد دستگاه کرایوتراپی در کنترل و درمان بیماری سالک، بواسیر، یبوست، دردهای بعد از عمل جراحی در پرتو درمانی، از بین بردن چربی‎های اضافه بدن و از این دست می باشد. به طور کلی این علم همان طور که از نام آن بر می آید؛ قرار بود درمان سرد باشد اما به طور گسترده و جذابی پیشرفت کرد. 

اثرات عصبی عضلانی: معروف ترین خصوصیت سرما، کاهش احساس درد است. وقتی ماهیچه آسیب می بیند، این موضوع کمک خواهد کرد. اما هر پنج دقیقه در این حالت، آنقدر قدرت سیستم هدایت عصبی (مدیریت تحرک در بدن) را کاهش می دهد که نیاز به پانزده دقیقه زمان پس از آن برای رسیدن به سرعت سابق دارید. سرما، قدرت عضلات را کاهش می دهد. بی حسی به وجود آمده از در معرض یخ بودن اگر به درازا بکشد، باعث سرمازدگی و آسیب دیدن اعصاب پوست می شود.

اثرات متابولیک: سوخت و ساز بدن کاهش میابد. به عنوان زمانی برای ریکاوری خوب و مفید است اما باید در مورد آن مراقب بود تا اثراتی سخت پدید نیاید. 

استفاده ها: 

به خاطر اثرات مثبت بسیار، سرما به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. برای کنترل درد و ورم مفید است، کوفتگی ها را محدود می کند، به انقباض ماهیچه ها کمک می کند و استفاده های بسیار دیگر. می شود از یخ، استخر های آب سرد، حمام متضاد و شیوه های دیگر استفاده کرد. هدف اما همیشه ثابت است. اینکه ریکاوری و بازیابی انجام شود. 

کنترل درد و ورم: هر مقدار که مواظب باشید فرقی ندارد، ورزش و مصدومیت با هم گره خورده اند. اما کارهایی هست که می شود برای بهبود سریع تر آن ها به کار برد. مجموعه قوانینی به اسم RICE وجود دارد که به معنی ۴ عمل اصلی در برخورد با آسیب دیدگی یعنی: استراحت، یخ، کمپرس و بالا گرفتن عضو آسیب دیده می شود. سرمادرمانی می تواند در بهبود آسیب های جزئی، تروما و از این دست مفید واقع شود.
استراحت و قرار دادن یخ در دو زمان ده دقیقه ای با ده دقیقه استراحت در این بین. این فاصله باعث می شود پوست به حرارت طبیعی خود بازگردد و بر اثر سرما آسیب نبیند. طول مدت استعمال یخ بر اساس روش و محل آسیب متفاوت است. مناطقی که چربی کمتری دارند (زانو، قوزک و آرنج) به اندازه محل هایی که چربی زیادی دارند (باسن و ران) سرما را تحمل نمی کنند. پس بر روی مناطق استخوانی یخ را در مدت زمان کمتری به کار می رود. تکرار این عمل، سه بار در روز، بهترین شیوه است. تحت این شرایط که یخ دقیقا مستقیم با عضو آسیب دیده برخورد (استفاده از کیسه یخ پینشهاد می شود) نکند. و در نهایت بستن عضو آسیب دیده با باند (الاستیک) نخستین گام ها در برخورد با اعضای آسیب دیده هستند.
یک قدم پس از آن؛ بازسازی
داستان این است که استفاده از سرما در یک شرایط مهندسی شده به جز کاهش درد و پیشگیری از پیشروی ورم، می تواند باعث افزایش قدرت شود. ورزشکاران در آب سرد، حمام های یخ و از این دست با زمان بندی های گوناگون و دماهای متفاوت غوطه ور می شوند.
برای مثال دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سلسیوس و زمان دو یا سه دقیقه ای؛ پنج بار تکرار با شلوارک ها مخصوص. شیوه دیگر حمام متضاد است؛ به این گونه که در زمان های سی تا شصت ثانیه دما یک بار تا ۳۰ تا ۶۰ درجه زیاد می شود و سپس به ۱۲ تا ۱۵ درجه کاهی پیدا می کند و این موضوع پنج بار تکرار می شود.

واکنش به کرایوتراپی:
سوزش، درد و تسکین درد؛ واکنش های طبیعی به این موضوع هستند. هر احساس دیگری (به جز سردرد شدید) به دقت بررسی می شود و عوارض جانبی مانیتور می شود. نشستن بیش از اندازه در وان سرد، اعضای داخلی بدن را به مشکل می اندازد. بیش از پنج دقیقه در استخری که دمای آن زیر ده درجه باشد، باعث افت شدید فشار خون می شود. توصیه شده که حتما از شلوارک های مخصوص استفاده شود.

پس آیا باید پس از هر تمرین به استخر بپرید؟
استفاده از سرما پس از تمرین وضعیت اکسیژن را در بافت ها بهتر می کند، از سوخت و ساز بی جهت جلوگیری می کند، کوفتگی را مدیریت می کند، اسپاسم عضلانی را به حداقل می رساند و با بی حسی، درد را کاهش می دهد. فراموش نکنید که کرایوتراپی بیشتر در تمرین های مربوط به سیستم متابولیک مانند تمرینات هوازی و سرعت می تواند موثر واقع شود. پس از تمرینات قدرتی، سرما نمی تواند چندان موثر باشد و حتی شاید باعث کاهش قدرت و از بین رفتن دستاورد ها شود. پس جواب سوال بالا خیر است؛ پس از هر تمرین استخر نمی تواند موثر باشد.

علم پیشرفت می کند؛ محفظه های معروف از راه می رسند!
ورزشکار تمام بدن یا تا سینه در محفظه های در نظر گرفته شده قرار می گیرد و بخار نیتروژن، دما را به منفی ۱۶۰ درجه و حتی پایین تر می رساند. این بخار اندک اندک تمام بدن را می پوشاند. دکتر ترنت نسلر از آلاباما در این خصوص می گوید که هنوز اثبات نشده که این کار می تواند کاملا تعیین کننده باشد. ورزشکار برای دو یا سه دقیقه در این شرایط باقی می ماند و قانون هایی وجود دارد. باید پیش از آن کاملا خشک باشید. دستکش و جوراب مخصوص می پوشید.


بحث های زیادی در زمینه مقایسه این شیوه و شیوه های قدیمی و وان های سرد وجود دارد. دکتر رایان کلی، متخصص در این زمینه ادامه می دهد. برخی تنها ۴۵ ثانیه دوام می آورند. انتظار دارید که برای یک دقیقه یا سه دقیقه در این شراط باشند اما برخی نمی توانند حتی سی ثانیه این سرما را تحمل کنند. گیجی، اثر این موضوع روی برخی افراد است. وقتی که گیج می شوید، زمان خروج است. آدرنالین و اندروفین آزاد می شود.
اثرات برای شش تا هشت ساعت پایدار است. باعث می شود که دوشنبه صبح، ورزشکاران در بهترین شرایط در تمرینات حاضر باشند. روحیه ورزشکاری در آن ها وجود دارد. نسلر افزود. این موضوع گاهی، پیش بینی های علم را در می نوردد. ورزشکار حرفه ای، شرایط را تجربه می کند. با خود فکر می کند که این فوق العاده است و باعث بهبود وضعیت من می شود. و این طور است که این محفظه ها می تواند دارونما باشد.
این تجربه یک تا سه دقیقه ای ارزان نیست. هر مرتبه، ۳۵ دلار در آمریکا تمام می شود. پکیج های پنج تایی ۱۵۰ دلار و بیست تایی ۴۲۵ دلار ارزش دارند.
هارینگتون ۴۴ ساله قهرمان جهان در رشته گلف در این خصوص گفت: سال هاست که از کرایوتراپی در تمام بدن استفاده می کنم. تحقیقاتی از سوی دانشگاه ستانتا (در ایرلند) به دستم رسید و در زمینه ریکاوری، همیشه از آن استفاده می کنم. به خصوص وقتی که بین مسابقات مختلف هستم.

ادواردو بوهورکوئز که یک مرکز کرایوتراپی در نیویورک دارد، در این خصوص گفت به آن لقب دوپینگ قانونی داده اند. وقتی بیرون می آیید، احساس سرخوشی بسیاری دارید. آن ها که تا این حد شجاع هستند که وارد محفظه شوند و دمای ۱۳۰ تا ۲۰۰ درجه زیر صفر را تجربه کنند، سوزش بدن را به جان می خرند. احساس می کنید که در قطب جنوب هستید. سردترین دمای ثبت شده روی زمین از سوی ناسا در دسامبر ۲۰۱۳، تنها ۹۲ درجه زیر صفر بوده است.
دو سبک از کرایوتراپی مدرن وجود دارد: انتشار گاز به صورت موضعی و تمام بدن. اینطور نیست که یخ را در مشت خود فشار دهید. دما به مراتب سرد تر است. این را لیام هنسی، مربی هارینگتون در این زمینه به عنوان ورزشکار پیشتاز در سرمادرمانی گفت. قرار گرفتن تمام بدن طوری است که انگار به یخچال قصابی رفته اید. در موارد موضعی، سر بیرون قرار می گیرد. پادریگ عاشق این است که با تمام بدن در آن قرار گیرد. او عاشق کار سخت است. همیشه تمرینات را جدی می گیرد و ریکاوری برای او اینطور پیش می رود.
کرایوتراپی در دهه هفتاد توسط توشیما یامائوشی در ژاپن گسترش پیدا کرد اما سال ها طول کشید که اینطور در بالاترین سطح به کار گرفته شود. این شیوه به جز افزایش سرعت ورزشکاران، باعث یک خواب آسوده تر نیز می شود.
هنسی اضافه می کند، بخشی از تحقیقات ما این است که در حین کار از ورزشکار تست های لازم را بگیریم. دیدیم که با این شیوه واکنش ها بهتر می شود. همینطور تغییر پذیری ضربان قلب (که نشانه استرس است) کاهش پیدا می کند. متوجه شدیم که کیفیت خواب بهتر می شود. همواره گزارش می دهند که یک خواب عمیق و راحت را تجربه کردند. این موضوع را با اتصال دستبندهای مخصوص به مچ دست آن ها ثابت کردیم.
یک تحقیق ۴ ساله از ۱۵۶ بازیکن راگبی در ایرلند نشان داد که در ۹۵ درصد موارد، کرایوتراپی باعث ریکاوری بهتر شده است. بسیاری از آن ها گفتند که پس از آن، به وجد آمده اند. هجوم انرژی و هورمون ها را با شادی تمام شاهد هستند. آن ها پیش از صبحانه از تخت بیرون می آوریم و مجبورشان می کنیم که سرما را تحمل کنند. پس از آن یک جلسه تمرین و دوباره کرایوتراپی. دوباره تمرین و در نهایت یک جلسه کرایوتراپی دیگر در آخرین ساعات روز.
ادواردو بوهورکوئز افزود به آن دوپینگ قانونی، اسم داده اند. شما را هشیار تر می کند و انرژی را افزایش می دهد. همینطور پاسخ عصبی عضلانی را سریع تر می کند. پس سریع تر واکنش نشان می دهید و سریع تر سیستم ایمنی بدن را فعال می کنید. متابولیسم بهبود می یابد و حتی وزن کم می کنید. اندروفین بدن را فعال می کند و باعث آرامش می شود. هر روز آن را امتحان می کنم. امتحانش کنید و لذت ببرید. البته همیشه اوضاع این طور لذت بخش پیش نمی رود. در نوامبر ۲۰۱۵ بود که زنی بر اثر سرما و ماندن بیش از حد در محفظه، مُرد و انتقاد های زیادی را متوجه کرایوتراپ ها کرد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سرما درمانی یا کرایوتراپی چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *